Konsten som verkstad
Ateljén
är den naturliga arbetsplatsen för en konstnär. Av hävd
och tradition ska konstnären sitta i sin ensamhet och skapa unika och
originella verk. Det finns en mångbesjungen romantik kring ateljén
som kan jämföras med vetenskapsmannens och uppfinnarens laboratorium,
någonting hemlighetsfullt och nästan obskyrt där endast få
har tillträde och först efter noggrant godkännande av konstnären.
Författaren Honoré de Balzac skrev 1832 sin novell "Det okända
mästerverket". För en nyfiken student låter den gamle
konstnären till sist glänta på förlåten till sitt
innersta skrymsle i ateljén, där han har en målning som
han arbetat på i många år och som han aldrig visat för
någon just därför att den är hans livs största uppgift
och experiment. Synen av målningen blir en chock för studenten
och det hela får också ödesdigra konsekvenser för den
gamle mästaren. Det är alltid varit förenat med stor risk att
släppa in folk i ateljén, till kanske ofärdiga arbeten som
än så länge inte klarar av andra ögon än konstnärens.
Konstverkets innersta väsen har betraktats som ett ömtåligt
och sårbart smycke vilken måste hanteras med yttersta varsamhet.
En gåta och gåva som, om den blir skärskådad och utslängd
i ett alltför tidigt och brutalt ljus, kan förlora sin själ
och omöjliggöra ett fritt och självständigt fullbordande.
Skapandets villkor är en sak enbart mellan konstnären och verket.
Ateljén är min borg och mitt bönerum. Detta är fortfarande
traditionen, detta är fortfarande den romantiska bilden av konsten.
I grafikverkstaden
för övrigt finns avdelningar för koppartryck, screentryck och
textiltryck. En fotoavdelning omfattar stor reprokamera samt förstoringsapparater
för färg och svartvitt. Emaljverkstaden har stor lokalyta med en
ugn som kan ta upp till 1 m2 emaljplåtar. Dessutom finns en stor projektateljé
och en studio på andra våningsplanet, för kurser, monumentala
arbeten, trä- och metall, skulptur, tillfälliga ateljéer
m.m. Till verkstan hör också gästlägenhet med två
sovrum och gemensamt kök. ÖKKV (som är medlem i KKV-riks) har
runt 50 medlemmar, varav ett 20-tal finns spridda över landet. För
att bli medlem måste man vara aktiv konstnär eller ha någon
grundkunskap i konstnärliga tekniker.
I Kulturfabriken finns dessutom inrymd en bildskola för barn och ungdom.
Förutsättningarna för en varierad och utvecklingsbar konstverkstad
kan knappast vara bättre. Årligen genomförs ett par, tre större
fortbildningskurser för konstnärer i olika tekniker. Just nu, hösten
2002, har Kulturfabriken i övrigt stått tom sedan kommunen avvecklat
bl.a. Gösta Wernermuseet, vilket skapat många förslag och
idéer kring huset. Ett initiativ som verkstan genomförde den 30
november var "Nattskift", en succéartad multikulturell happening
med konst, teater, musik och poesi, för att markera vilka möjligheter
som Kulturfabriken i sin helhet skulle kunna erbjuda.
Adress: ÖKKV,
Kulturfabriken,
Järnvägsgatan 10,
891 31 Örnsköldsvik.
Tel: 0660-840 09 (kontor), -840 08 (gästbostad).
E-post: okkv@telia.com
Kontaktpersoner:
Ordf. Jan K Persson 0611-226 11,
Annikka och Mikael Arvidsson 0613-241 23.
Adress: Kollektiva
Konstnärsverkstan,
Kastellgatan 58, 871 33 Härnösand.
Tel: 0611-236 33. E-post: kkv.harnosand@swipnet.se
Kontaktperson: Föreståndare 0611-236 33
Adress: Sundsvalls
Kollektivverkstad,
Paviljongvägen 11, 852 40 Sundsvall.
Tel: 060-6116 81.
Kontaktperson:
Ordf. Lena Backman 060-15 11 84.
Man har också en ny avdelning för papperstillverkning, med en 40 liters "holländare" och stora kar för massa och papperspress. En närmare 8 meters monumentalvägg skapar utrymme för större arbeten, visningar och fotografering. Även tillgång till reprokamera. Från och med 2002 har verkstan en digital avdelning för bildframställning, som fortlöpande kommer att byggas upp. För de som arbetar på verkstan finns tillgång till kök där man kan laga egen mat. KKV Härnösand har cirka 55 medlemmar. Medlem i KKV-riks. Verkstan ligger längst upp i änden av Kastellgatan, strax intill Högslättens idrottsplats.
SUNDSVALLS KOLLEKTIVVERKSTAD
Verkstan i Sundsvall har drygt 30 år på nacken och finns numera
belägen i gamla sjukhuset på Sidsjöområdet. Verksamheten
har en öppen inriktning där alla, såväl amatörer
som professionella, kan delta i arbete och olika kurser. I huset finns förutom
speciella rum för grafik, modellmålning, keramik och foto, även
Sidsjö Ateljéförening med 14 rum för sammanlagt ett
20-tal konstnärligt verksamma, där vissa delar rum med varandra.
Verksamheten drivs i programform, där studiecirklar, öppna kvällar
och tillfälliga helgkurser dominerar. Kan nämnas kurser i fri målning,
kroki, modellmålning, grafik, keramik och skulptur. Bland kursledarna
märks Lars Gustafsson (grafik), Ola Granath, Lars A Persson, Birte Wesselhöft
(måleri) samt Caroline Ring (skulptur). Föreningen, som drivs i
ideell regi, omfattar nästan 200 medlemmar där cirka hälften
är mera aktivt verksamma.
Text Jan K Persson
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
Foto Anders Eliasson |
||||||||||||||||||||||||||||||
Foto Anders Eliasson |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Foto Odd Larsson |
||||||||||||||||||||||||||||||||